Με αφορμή το 20ο Αντάμωμα Χασιωτών : Ο θεσμός του Ανταμώματος και η αξία του !!!

10 Ιουνίου, 2016 08:08 Επιμέλεια: /

xasiotes antamoma (2)_DCE

«…Να μας έχει ο Θεός γερούς  πάντα ν’ ανταμώνουμε και να ξεφαντώνουμε βρε με χορούς κυκλωτικούς κι άλλο τόσο ελεύθερους σαν ποταμούς  …. Kι είτε με τις αρχαιότητες  είτε με ορθοδοξία των ελλήνων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλο γαλαξία…» .

Αυτά  λέει ο Διονύσης Σαββόπουλος στο γνωστό του τραγούδι και πράγματι τα  ανταμώματα , τα πανηγύρια , οι παρέες , είναι ένα ζωντανό κομμάτι της ελληνικής κοινωνικής ζωής σε κάθε  εσχατιά της   , καθώς στους κόλπους τους ανταμώνουν σε αρχαίους δωρικούς χορούς – φανερά μεταλλαγμένους, ασφαλώς – οι  προσκυνητές , οι κάτοικοι, οι ξένοι, οι επισκέπτες, οι ξεριζωμένοι , όλοι τέλος πάντων που θέλουν να μεταλάβουν από το άγιο δισκοπότηρο της ελληνικής  παράδοσης .

Είναι η τοπική γιορτή, η συνάθροιση, το αντάμωμα, η μάζωξη, η συζήτηση, το «μαζί», η ευκαιρία να βρεθείς  με τους όμαιμους  σε κοινή τράπεζα  , να φάς  από το ίδιο καζάνι ,  να βγάλεις  τα εσώψυχά σου , να πεις τον πόνο  σου , να εξομολογήσεις  και να εξομολογηθείς  μαζί , να κλάψεις και να γελάσεις , να χορέψεις σε ρυθμούς άλλους . Αυτό είναι το αντάμωμα , μια τονωτική ένεση  και φυσικά η αφορμή για γλέντι και χαροκόπι υπό τους ήχους και τους ρυθμούς της λαϊκής – δημοτικής μας μουσικής .

Ιδιαίτερα στην σημερινή εποχή της κρίσης , όπου η κοινωνική συνοχή έχει διαρραγεί  και οι άνθρωποι αλαφιασμένοι πελαγοδρομούν χωρίς πυξίδα , χωρίς στόχο , χωρίς προοπτική , χωρίς ελπίδα , χωρίς πίστη σε κάτι , καθώς όλα δείχνουν να έχουν απαξιωθεί , ο θεσμός του ανταμώματος αποκτά νόημα καθώς επαναφέρει αξίες και συμπεριφορές βαθιά ριζωμένες στην συνείδηση του Έλληνα δείχνοντας έναν εντελώς άλλο δρόμο  νοηματοδότησης  ζωής και αντιμετώπισης των σύνθετων προβλημάτων του σήμερα .

Την τιμητική τους σε τέτοιου είδους ανταμώματα  έχουν, συνήθως, τα χωριά, με τον θρησκευτικό χαρακτήρα να κατέχει πρωτεύουσα θέση . Ανάλογα με το εκκλησιαστικό αγιολόγιο ,ή  με το  πότε  γιορτάζει η εκκλησία,  γίνεται  η πανήγυρη  ή το αντάμωμα , όπου συμμετέχουν οι κάτοικοι  του χωριού ή μιας ευρύτερης περιοχής με ιδιαίτερη ευλάβεια  και παραδοσιακά χαρακτηριστικά .

Ως γνωστόν τα  πανηγύρια της υπαίθρου χωρίζονταν σε τρεις βασικές κατηγορίες :  το θρησκευτικό, με λειτουργία στην εκκλησία και λιτάνευση των εικόνων ,  το ψυχαγωγικό, με όργανα, μουσική και χορό και  το οικονομικό, τα υπαίθρια παζάρια (εμποροπανηγύρεις) . Οι κάτοικοι των χωριών έχουν την ευκαιρία να  τιμήσουν  τον άγιο   δοξάζοντας τον πλαστουργό , να αναδιοργανώσουν τις κοινωνικές τους σχέσεις, είτε σε οικογενειακό είτε σε ευρύτερο επίπεδο , να πουν το πόνο τους  , τους καημούς  και τα βάσανά τους , να αναπτύξουν εμπορικές συναλλαγές …

Ένας  θεσμός , λοιπόν, που δίνει ζωή στις τοπικές κοινωνίες και έχει τόσα πρόσωπα όσα και η ελληνική γη , είναι τα ανταμώματα !!! Μ΄ αυτήν την συλλογιστική είναι τραγικό  , σήμερα ειδικά που η κρίση έχει τραυματίσει  τα πάντα και αντί οι άνθρωποι και οι κοινωνίες να ανταμώνουν , αποξενώνονται ψυχικά και κοινωνικά , μη  αντιλαμβανόμενοι  ότι το πανηγύρι  , τα ανταμώματα , οι γνήσιες δηλαδή λαϊκές εκφάνσεις. οι  βγαλμένες μέσα από την  ελληνική  παράδοση ,  να μην στηρίζονται  .

Η περίπτωση του Ανταμώματος Χασιωτών είναι ενδεικτική για να κατανοήσουμε ότι οφείλουμε να επιστρέψουμε πίσω στα νάματα της ιστορίας και  της παράδοσης  , να πάρουμε δύναμη και να δούμε το μέλλον με άλλη ματιά , την αισιόδοξη  δημιουργική ματιά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο .

Επειδή πολύς λόγος έγινε για το αν θα παρατεθεί ή όχι καζάνι (φαγητό μαγειρεμένο σε καζάνι)  στο αντάμωμα , θα  μου πείτε :  – καλά , το φαί είναι που αναβαθμίζει και καταξιώνει τον θεσμό ;  Κι΄ όμως χωρίς κοινή τράπεζα , δεν νοείται αντάμωμα . Το φαί από καζάνι στην κοινή υπαίθρια σύναξη , κάτω  από τον παχύ ίσκιο του ευλογημένου ελληνικού πλάτανου , δίπλα στην πηγή με το γάργαρο νερό ,  γύρω από το ερημοκκλήσι που γιορτάζει , ναι , αποτελεί αναγκαίο μέσο για να αποκτήσει νόημα το αντάμωμα .

Και θα έλεγα ότι είναι προτιμότερο να μην πραγματοποιηθεί  μια άλλη δράση παρά να μην υπάρχει καζάνι σε ένα αντάμωμα !!!

 Μια πρόταση

Πως μπορεί , αλήθεια  , ο γνήσιος αυτός θεσμός των  Χασίων να αναζωογονηθεί ;

Ουδείς αμφιβάλλει  ότι ο δήμος  δεν μπορεί να κάνει τον  μάγειρα , ούτε  οικονομικά μπορεί να στηρίξει όλα τα ανταμώματα  που λαμβάνουν χώρα στην επικράτειά του καθώς η οικονομική κρίση  έχει περιορίσει τις οικονομικές δυνατότητές  του.  Ωστόσο αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί  από την ίδια την αυτενέργεια των πολιτών φτάνει ο δήμος να έχει ξεκαθαρίσει  ότι ο θεσμός του ανταμώματος  είναι μια ελληνική ζώσα παράδοση που φέρνει μνήμες , εικόνες , ήθη έθιμα από το παρελθόν . Στοιχεία δηλαδή  χρήσιμα  για την σφυρηλάτηση της κοινωνικής συνοχής ,  την διατήρηση της ταυτότητάς μας  και της παράδοσή μας .

Στο πλαίσιο αυτό  ο δρόμος  είναι ένας  και απλός  για την διάσωση του θεσμού του ανταμώματος : να περάσει στα χέρια της  ίδιας της Χασιώτικης κοινωνίας .

Πως ; Με την σύσταση μόνιμου φορέα Ανταμώματος  στον οποίο θα εκπροσωπούνται όλοι οι τοπικοί πολιτιστικοί Σύλλογοι και θα έχει εκλεγμένο Διοικητικό Συμβούλιο και σκοπό την οργάνωση του ετήσιου Ανταμώματος  Χασιωτών .

Μέσα από την ενεργοποίηση του τοπικού κοινωνικού ιστού , την αναδιοργάνωση του θεσμού , όχι μόνο μπορεί να καλυφθεί το κόστος  αλλά και να υπάρξει και πλεόνασμα.

Σε ότι αφορά τώρα το περιεχόμενό του  , ιδέες υπάρχουν πολλές , όπως ότι κάθε αντάμωμα θα πρέπει να είναι αφιερωμένο σε ένα θέμα , σε ένα πρόσωπο , σε ένα τοπικό προϊόν , στην τοπική ιστορία , στην παράδοση , στην λαϊκή – δημοτική μουσική , στην τοπική Χασιώτικη  κουζίνα, στα προβλήματα και σε μια σειρά άλλα ζητήματα .

Ακόμα και η ιδέα εναλλαγής του χώρου διεξαγωγής του Ανταμώματος μπορεί να συζητηθεί.

Οι εμπειρίες πάνω σ΄ αυτά τα θέματα είναι πολλές και μπορούν  να βοηθήσουν  σημαντικά στην αναζωογόνηση του θεσμού .

Για να μην παρατηρείται κάθε χρόνο το ίδιο πρόβλημα με την οργάνωση και περιεχόμενο του Ανταμώματος θα πρέπει οι ίδιοι οι Χασιώτες να αποφασίσουν  πως θέλουν αυτόν τον θεσμό !!!

ΔΕΝ ΥΙΟΘΕΤΟYΜΕ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛIΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΣΤΟΛΟΓIΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟEΡΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΑΡΤHΣΕΙΣ. ΑΥΤO ΤΟ ΑΦHΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΡIΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ. ΕΛΕYΘΕΡΑ ΜΠΟΡΕIΤΕ ΝΑ ΣΤΕIΛΕΤΕ ΠΡΟΣ ΑΝAΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΚH ΣΑΣ AΠΟΨΗ.ΣΕ ΠΕΡIΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΥΠAΡΞΕΙ ΑΝAΡΤΗΣΗ, ΤΗΣ ΟΠΟIΑΣ ΕIΣΤΕ ΚAΤΟΧΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜAΤΩΝ, H ΠΟΥ ΘIΓΕΣΤΕ ΑΠO ΑΥΤH, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝHΣΤΕ AΜΕΣΑ ΜΑΖI ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΡΑIΤΗΤΗ ΔΙOΡΘΩΣΗ. ΕAΝ EΧΕΙ ΣΥΜΒΕI ΚAΤΙ ΑΠO ΤΑ ΠΑΡΑΠAΝΩ ΔΕΝ ΘΑ EΧΕΙ ΓIΝΕΙ ΕΣΚΕΜΜEΝΑ. ΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕYΟΥΝ ΣΧOΛΙΑ, ΠΑΡΑΚΑΛΟYΝΤΑΙ OΠΩΣ ΕIΝΑΙ ΕΥΠΡΕΠΕIΣ ΣΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟYΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΕYΓΟΝΤΑΣ YΒΡΕΙΣ.

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αρχή Σελίδας

© 2011 - 2015 StagonNews

Powered by NikosPap. Hosted by Fusioned.