Εγγυητής του πολιτεύματος ή κομματάρχης ;

Γρηγόρης Γ. Καλύβας
Γρηγόρης Γ. Καλύβας
4 Ιουλίου 2019, 08:13

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος  δεν υπέγραψε το προτεινόμενο από την κυβέρνηση (απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου) Προεδρικό Διάταγμα για τον διορισμό της νέας ηγεσίας του Αρείου Πάγου, η θητεία της οποίας έληξε. Ο ανώτατος πολιτειακός άρχων , σύμφωνα με όσα ελέχθησαν επ΄ αυτής της  πράξεώς του , λέει ότι δεν θεωρεί δέον να επικυρώσει μια τόσο σοβαρή απόφαση που ελήφθη σε προεκλογικό χρόνο. Έτσι, σύμφωνα με τις ενδείξεις, ο κ. Παυλόπουλος θα κρατήσει στο συρτάρι έως τις εκλογές το ΠΔ που ορίζει τη νέα ηγεσία του Αρείου Πάγου και αναλόγως του αποτελέσματος θα  πράξει . Τί θα πράξει ; Ότι αν προκύψει κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το υπογράφει , αν προκύψει κυβέρνηση Ν.Δ το επιστρέφει και η νέα Κυβέρνηση θα κάνει τις επιλογές της.

Επί του καθαρώς πρακτέου του θέματος η θητεία του προέδρου του Ανωτάτου Δικαστηρίου Βασίλειου Παππά και της εισαγγελέως  αυτού Ξένης Δημητρίου έληξε  και σύμφωνα με  απόφαση του υπουργικού συμβουλίου πριν από έναν μήνα, από την 1η Ιουλίου η Ειρήνη Καλού  , εάν  υπεγράφετο το διάταγμα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας θα αναλάμβανε καθήκοντα προέδρου του Αρείου Πάγου και η Δήμητρα Κοκοτίνη τη θέση της εισαγγελέως. Ωστόσο, η μη υπογραφή του Διατάγματος καθιστά ανενεργή την επιλογή με τον Άρειο Πάγο να διοικείται βάσει νόμου από την αρχαιότερη αντιπρόεδρο Αγγελική Αλειφεροπούλου και τον αρχαιότερο αντεισαγγελέα Δημήτρη Δασούλα.

Ωστόσο η φιλολογία που αναπτύχθηκε έχει να κάνει με την πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας . Εγγυητής του πολιτεύματος ο Προκόπης Παυλόπουλος ή κομματάρχης της Νέας Δημοκρατίας , όπως έσπευσαν πολλοί να δηλώσουν ;

Το έχουμε επισημάνει πολλάκις απ΄ αυτό το βήμα ότι στην Ελλάδα συνηθίζουμε να απολυτοποιούμε  έννοιες , πρόσωπα , θεσμούς και να τα απομυθοπιούμε όταν πράξεις ενέργειες και επιλογές των φυσικών προσώπων που τα υπηρετούν δεν εξυπηρετούν ή δεν  ικανοποιούν μικροκομματικές ή μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

Στην προκειμένη περίπτωση η μεν Κυβέρνηση αφήνει να εννοηθεί ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενέδωσε σε μικροκομματικές σκοπιμότητες ή δε Αντιπολίτευση αφού προειδοποίησε τον Πρόεδρο να μην ενδώσει στις Κυβερνητικές σκοπιμότητες που αφορούν τον τρίτο θεσμό της Δημοκρατίας που είναι η δικαιοσύνη ,θεωρεί ότι έπραξε υπεύθυνα ως ουσιαστικός εγγυητής του πολιτεύματος.

Το ακριβώς αντίθετο θα συνέβαινε , για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς , αν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αντιπολίτευση και η Ν.Δ Κυβέρνηση.

Αυτήν είναι η πικρή αλήθεια και είναι μια αλήθεια που περιγράφει μια πραγματικότητα που ευθύνεται για την σημερινή κατάντια της χώρας . Ποια πραγματικότητα ;

Ότι η πολιτική σκοπιμότητα , το μικροκομματικό όφελος , οι πολιτικές  καριέρες  , νομή και διανομή της εξουσίας , προηγούνται όλων , ακόμα και αυτών του ίδιου του εθνικού συμφέροντος . Πρόκειται για μια κατάσταση που πρέπει να αλλάξει άρδην αν θέλουμε αυτός ο τόπος , η ίδια η δημοκρατία μας να προοδεύσουν .

Αλλά ας έρθουμε στην ουσία του θέματος.

Είχε το δικαίωμα η σημερινή κυβέρνηση δια του Υπουργικού Συμβουλίου να προχωρήσει στον ορισμό της ηγεσίας της δικαιοσύνης ; Πρόκειται για αντιθεσμική προσπάθεια να επιβάλει τα νέα πρόσωπα που θα ηγηθούν της  Δικαιοσύνης ; Νομιμοποιείται ηθικά και πολιτικά να το πράξει σε προεκλογική περίοδο όταν μάλιστα , όπως έχει καταγραφεί στο αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών, διαφαίνεται Κυβερνητική αλλαγή;

Η απάντηση είναι απλή και στηρίζεται στην απλή λογική . Ναι , τυπικά είχε το δικαίωμα . Δεν είχε το δικαίωμα όμως ούτε ηθικά , ούτε πολιτικά να το κάνει . Γιατί ; Γιατί τούτων δοθέντων η  πράξη αυτή θα αξιοποιούνταν από το σύνολο της αντιπολίτευσης και οι επιπτώσεις θα έβλαπταν το κύρος της δικαιοσύνης . Μόνο και μόνο γι΄  αυτό , για την περιφρούρηση του κύρους και της ανεξαρτησίας της δηλαδή , είχε χρέος και ευθύνη να μην το επιχειρήσει .

Απ΄ αυτήν την άποψη μάλλον εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση για τους δικούς της λόγους  επιχείρησε να υφαρπάσει την υπογραφή  του Προέδρου της Δημοκρατίας και αυτό είναι το δεύτερο πολιτικό φάουλ . Οι πολιτικοί οργανισμοί δεν μπορούν να παίζουν παιχνίδια χρησιμοποιώντας θεσμούς και απαξιώνοντας δικαστικούς λειτουργούς οι οποίοι δεν μπορεί να αποτελούν άθυρμα στις πολιτικές σκοπιμότητες των πολιτικών .

Τί λένε οι ειδικοί ;

Κορυφαίοι συνταγματολόγοι έχουν προειδοποίηση ότι αν η κυβέρνηση προχωρήσει σε αλλαγή της ηγεσίας του Αρείου Πάγου πριν εκφραστεί η ετυμηγορία των Ελλήνων πολιτών θα  πρόκειται για καταδολίευση του Συντάγματος κάνοντας μάλιστα λόγο για «πραξικόπημα».

Ο ομότιμος καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Αντώνης Μανιτάκης, χαρακτηρίζει «προκλητική περιφρόνηση του Συντάγματος», την περίπτωση κατά την οποία να προχωρήσει η Κυβέρνηση στην αλλαγή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και υπογραμμίζει ότι «έχει χάσει η κυβέρνηση, τη δημοκρατική και συνταγματική της νομιμοποίηση να παίρνει αποφάσεις που δεν είναι τρέχουσας φύσεως, ούτε έχουν επείγοντα χαρακτήρα».

Συγκεκριμένα σημειώνει ο κ. Μανιτάκης: «Εάν η απόφαση αυτή συντελεστεί, θα αποτελεί προφανή καταδολίευση του πνεύματος και του γράμματος του Συντάγματος. Μια κυβέρνηση που έχει εξαγγείλει τη διενέργεια εκλογών με τη διάλυση της Βουλής, ουσιαστικά τελεί υπό παραίτηση διότι έχει απολέσει, όπως το συνομολογεί, την εμπιστοσύνη του εκλογικού σώματος… Έχει χάσει δηλαδή τη δημοκρατική και συνταγματική νομιμοποίηση να παίρνει αποφάσεις που δεν είναι τρέχουσας φύσεως, ούτε έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Τέτοια προκλητική περιφρόνηση του Συντάγματος σπάνια συναντά κανείς στα κοινοβουλευτικά μας ήθη».

Από την πλευρά του ο ομότιμος καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Αλιβιζάτος υπογραμμίζει ότι σε περίπτωση που η Κυβέρνηση προχωρήσει σε τοποθετήσεις νέων προσώπων, παραβιάζεται η συνταγματική δεοντολογία όλων των θεσμικά ώριμων χωρών και η συνταγματική η αρχή της διάκρισης των εξουσιών.

Παράλληλα, ο ακαδημαϊκός και πρώην υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Σταθόπουλος συμφωνεί απόλυτα με τις απόψεις των συναδέλφων του και τονίζει ότι «μια τέτοια κίνηση θα ήταν προφανώς αντιδεοντολογική».

Όλα αυτά συνηγορούν στην άποψη ότι ορθός έπραξε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και δεν υπέγραψε το Προεδρικό Διάταγμα. Και αποτελεί αυτή η πράξη μια απάντηση σε όσους υποστηρίζουν ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες . Λοιπόν , η στάση του κ. Παυλόπουλου κατέδειξε ότι έχει και παραέχει αρκεί να έχει την τόλμη να τις ασκεί ως εγγυητής των θεσμών του Δημοκρατικού Πολιτεύματος .

Όλες οι ενότητες

© 2011 - 2017 StagonNews, Developed by NikosPap . Designed by ManosKal .Hosted by Fusioned .